Rowans & Sherpa's Programma

Dodenherdenking

Op 4 mei deden we zoals gebruikelijk weer mee aan de dodenherdenking.
Om 18:30 liepen we naar de Chapelle Ardente voor het ontsteken van het bevrijdingsvuur.
Hier vertelde de voorzitter van de Stichting Slag om Overloon, Clemens Weijmans, eerst een kort verhaaltje over jeugd tijdens de oorlog.
Nadat hij het vuur bij de eeuwige vlam had ontstoken, gaf hij het door aan onze Hopman en werden er nog vier fakkels bij aangestoken.
Deze fakkels werden gedragen door vier van onze Explorers.
Hiermee liepen we allemaal in een stille tocht naar de kerk.
Daar zaten we de herdenkingsdienst bij, afgesloten met een toespraak vanuit het gemeentebestuur.
Na de mis liepen we naar het Vrijheidsmonument op het 14 oktoberplein.
Hier maakten we een strak carré omheen terwijl de Fanfare Vriendenkring wat Koraalmuziek stond te blazen.
We hebben hierna de krans gelegd bij het monument, samen met iemand van het gemeentebestuur.
De fanfare trompettist speelde vervolgens "The Last Post", waarna het 20:00 uur was en we twee minuten stilte in acht namen.
Daarna nam Dhr. Weijmans een van onze fakkels over om het Bevrijdingsvuur te ontsteken, waarbij de Fanfare het Wilhelmus speelde.
De lokale omroepstichting BLOS was er ook en daar is een stukje van te zien in de uitzending genaamd "Dodenherdenking Oeffelt 2011".
Ons stukje begint na 10 minuten, met deze link krijg je dat meteen te zien op YouTube.