Explorers Dodenherdenking 2016

Nationale Dodenherdenking 2016

Op 4 mei doen we zoals gebruikelijk weer mee aan de nationale dodenherdenking, om hen te herdenken die zijn gestorven voor onze vrijheid.
We verzamelen tussen 18:15 en uiterlijk 18:30 uur in uniform (blouse, das, blauwe spijkerbroek) bij het Oorlogsmuseum.
Dan halen we met fakkels het bevrijdingsvuur op bij de eeuwig brandende vlam in de Chapelle Ardente van het museum.
Daarna lopen we in een stille tocht naar de kerk en dragen daar het vuur naar binnen.
Na de mis brengen we het vuur naar buiten, waar de Fanfare dan Koraalmuziek staat te spelen.
We leggen dan de bloemenkransen bij het monument op het 14 Oktoberplein, samen met het gemeentebestuur.
De Fanfare trompettist speelt dan "The Last Post" waarna we, om 20:00 uur, 2 minuten stil staan bij onze vrijheid.
Daarna ontsteken we het Bevrijdingsvuur met onze fakkels en dan speelt de Fanfare het Wilhelmus.
Om 20:05 is het weer afgelopen.
Tip: draag als het koud is een extra shirt onder je uniform. De herdenking is gedeeltelijk buiten en we dragen geen jas.
vrijheid geef je door
Vrijheid geef je door