Explorers Nationale Dodenherdenking

Nationale Dodenherdenking 2021

Wij doen al vanaf het begin elk jaar mee aan de dodenherdenking op 4 mei.
Wij verzamelen dan met alle speltakken in het Oorlogsmuseum of bij de onderduikerskapel, waar een verhaal verteld wordt over de oorlog en hoe dat helaas nog vaak te vergelijken is met hedendaagse gebeurtenissen.
Hierdoor blijven we aan jeugd vertellen wat er vroeger vooral in Overloon is gebeurd en waarom het zo belangrijk is om op deze dag de mensen te herdenken die door dit geweld om het leven zijn gebracht, vooral in de strijd om onze vrijheid.
Tijdens deze vertelling worden de fakkels aangestoken, waarmee we vervolgens een stille tocht lopen naar de kerk. Ook hier worden enkelen van onze jeugd betrokken bij de vertellingen.
Na de herdenkingsmis gaan we naar herdenkingsmonument op het 14 Oktoberplein, waar de Fanfare dan Koraalmuziek staat te spelen.
Bij dit monument leggen we de bloemenkransen, samen met een delegatie van het gemeeentebestuur.
De Fanfare trompettist speelt dan "The Last Post" of de Taptoe waarna we, om 20:00 uur, 2 minuten stil staan bij onze vrijheid.
Daarna ontsteken we het Bevrijdingsvuur met onze fakkels en dan speelt de Fanfare tot slot het Wilhelmus.
vrijheid geef je door
Vrijheid geef je door